Sommerferie del 2

Uge 2 startede vi op med et besøg i….. tadaaaa Sommerland Sjælland, hvor mormor og morfar nu også var med og fik deres årskort!

Vi sejlede tur på Amazonas, skød røvere fra hesteryg i Western Land, kælede med små kanin-unger, spillede minigolf, hoppede i trampolin og meget andet!

Efter en dag i legens tegn tog vi en slapper og nød en dag ved stranden med madkurv og rigtig god tid. Andrea blev begravet som en havfrue i sandet, Celina og Sebastian fangede krabber og vi læste bøger.

Aftenerne tilbragte vi på terrassen med god mad og vin og et slag YATZY eller 2. Vikingespil dyrkede vi også en del af – oftest drengene mod pigerne – og ja det er os der oftest tabte, men vi kunne tage det og blev ikke sure, som visse andre….. (behøver jeg at nævne at Sebastian er en VIRKELIG dårlig taber?)

Torsdag aften gik vi til stranden og tager en dukkert i solnedgangens smukke skær – selv morfar hopper i bølgen og det er virkelig et skønt dyp!  Næste dag har vinden vendt og der er masser af brandmænd, så ikke mere strandbadning til os i denne ferie desværre!

Udover en masse kørsel for min søster og jeg fredag til diverse dyrlæger, er det helt store den meget omtalte “Blodmåne” som skal vare næsten 1 3/4 time fredag aften. Den er århundredets længste formørkelse, og opstår når Månen opholder sig inde i jordskyggen, for så bliver Månen kobberrød når denne er i Jordens kerneskygge. Dette kan virke mærkeligt, da Solens stråler jo blokeres af Jorden.

Forklaringen er, at – selvom lyset af natur udbreder sig i rette linjer – så vil det lys, der passerer tæt forbi Jorden, afbøjes som i et prisme under rejsen gennem vores atmosfære, og da der samtidig sker en filtrering i Jordens atmosfære, der hovedsageligt tillader rødt lys at passere igennem, bliver lyset rødligt.

Der gik lææææænge før vi kunne se Månen titte frem – og her er årsagen at sommerhuset ligger nede i en dal. Men endelig, kl. 22.53 kunne vi se den. Det så superflot ud, men telefonerne kan ikke gengive et særlig godt billede af det, desværre. Men vi så det, nød det og beundrede fænomenet!

Lørdag tog vi endnu en tur i SS. Dennegang var Celina, Sebastian og jeg i vandlandet – hvilket var perfekt, for jeg lå på en solseng med en kop kaffe og en god bog, mens ungerne drønede rundt og rutchede på livet løs. Senere stødte Ole og Andrea til – de skulle lige overstå en minigolf turnering med morfar inden han tog retur til sommerhuset.

Mandag vendte vi retur til Taastrup efte 2 dejlige uger med hele familien. Den sidste uges ferie skulle vi være hjemme, på tur og lave lidt forskelligt praktisk!

Reklamer

Om Dorthe

Årgang 1972, mor til 3 skønne børn og gift med Ole.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.