Oslo – helt nede i gear!

Det har været en dejlig weekend!

Sådan – helt dybt ned i maven dejlig.

Nogle gange er det vigtigt bare sådan at få lov til at være “mig” – uden mand og børn, der som oftest “kræver” noget af dig. Har brug for din hjælp. Skal køres et sted hen. Vil diskutere med dig eller bare tale.

Så at få lov til at lade op og gøre som det passer MIG – har været skønt! Misforstå mig ikke – jeg savnede da familien – men jeg nødt det også!

Jeg havde en fridag fredag for jeg skulle flyve ved 15-tiden. Så jeg sendte mand og børn godt afsted, hyggede med en kop kaffe og løb så lige en 10 km tur – på under 1 time! (Det er jeg stolt over, for det var kun 3. gang jeg var på den distance og jeg prøvede at huske at løbe langsommere end jeg egentlig kunne!)

Løbetur i det smukkeste vejr

Så snuppede jeg et bad, pakkede og handlede ind til familien – og så var det ellers i lufthavnen! Priviligeret over at min mand rejser meget, og dermed er guld-medlem hos SAS, havde jeg Fast-track i check-in og adgang til loungen, hvor jeg kunne nyde et glas vin og lidt mad.

Og så var det ellers bare afsted, drikke en kop kaffe i flyet og læse i en ikke-faglig bog – Ahh!!

Indflyvning v. Oslo

Jeg tog toget ind til Oslo – Nationatheatret – hvor Ann-Therese hentede mig. Hendes kontor lå i nærheden, så vi parkerede min taske der, og gik så ud i den nu mørke by, som summede af liv. Tydeligt fredag aften hvor masser af mennesker skulle mødes og spise sammen.

Vi gik på hovedgaden, kiggede på skøjteløberne, og vandrede op til Kongeslottet og nyd synes af de varme lys ud over byen.

Kongeslottet

Fra kongeslottet og den modsatte vej ud over byen

Sne er der ikke meget af i Oslo for tiden – faktisk så lidt at de ikke har set mage de sidste mange år – kun 5 gange siden 1896 har man haft en januar uden sne, så det er ret usædvanligt!

Så gik vi ned til Akerbrygge – havnen – sludrede og kiggede på bådene og lysene, inden vi fandt vores Tapas restaurant, Delicatessen.

Akerbrygge

Efter en dejlig middag og en masse snak, hentede vi min taske på kontoret (og de friskfangede rejer vi skulle have næste dag) og tog toget til Lørenskog, hvor Ann-Thereses mand hentede os. Og det var dejligt han gjorde det – jeg havde trætte ben efter at have gået lidt over 28000 skridt (incl. mine 10 km løb).

Lørdag hyggede vi længe over morgenmaden, inden vi pakkede tasker med mad og drikke, og kørte til Nøklevatn, en stor sø, hvor vi kunne stå på skøjter!

Vejret var smukt, så det var fantastisk! Der var mange folk på isen, både med klapvogne, kælke, tæpper og selvfølgelig skøjter. Enkelte fiskede også, og vi talte med en mand som fortalte han havde fanget en 3 kg stor gedde sidste weekend.

Udsigt over en tåget Nøklevatn

Fiskermanden

Isen var 40 cm tyk, så det var helt sikkert. Den var dog ikke så glat, men det gik fint alligevel! Frokosten indtog vi på klipperne i solen med varm te, dejligt!

En tur i en “Sportsstue” ved søen bagefter, var lidt som at træde ind i en Østrigsk hytte, bortset fra manglen på servering af store øl! 🙂
Vi nøjedes med lune kanelbullar og noget koldt at drikke – det var lækkert!

Stugan

Stuen

Vel hjemme igen hyggede vi med mere varm te og ild i pejsen, inden aftensmaden skulle laves. Vi fik de lækre rejer til forret, efterfulgt af ørred med salat og pasta – det var lækkert!

Og så blev der ellers snakket igennem til kl. 01!

Søndag formiddag gik igen med helt ned i gear morgenmad, vejret var blevet trist og gråt med lidt regn i, men det afholdt os ikke fra at gå en tur i skoven, på jagt efter den elg som huserer der, og skulle være til at komme på nært hold af!

Vi så den dog desværre ikke, men turen var dejlig og smuk – og glat! Der er mange klipper i skoven og med et tyndt lag is på, blev de ultra-glatte, så det var om at gå forsigtigt!

Skoven

Efter den friske gå-tur var det lige tid til en hurtig frokost og så blev jeg kørt til toget.

Nød igen Lounge adgang i lufthavnen og var vel hjemme hos familien ved aftensmads-tid!

Se, det var en dejlig weekend! 🙂

Om Dorthe

Årgang 1972, mor til 3 skønne børn og gift med Ole.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Oslo – helt nede i gear!

1. Ann-Therese siger:

Det var dejligt at have besøg af dig og have så god tid til at snakke og hygge. Dejligt at læse om din oplevelse af besøget og at du fik slappet af selvom du var ude. Knus